Vlad is een genderfluide demoonpop: ‘Eeuwenoude vampier in een poppenlichaam’

gpp 1jpg

Met haar unieke benadering van identiteit en kunst, valt Vlad op in een tijd waarin genderidentiteit en zelfexpressie steeds meer ruimte krijgen.

De creatieve wereld wordt verrijkt door deze 26-jarige artiest en performer die zichzelf beschrijft als een ‘genderfluïde demoonpop’.

Haar werk en persoonlijke expressie stellen traditionele opvattingen over gender en schoonheid ter discussie, waardoor ze een intrigerende figuur is.

In dit artikel duiken we in Vlad’s boeiende wereld, haar kunst en de persoonlijke reis die haar naar hier heeft geleid.

Vlad beschouwt zichzelf als een genderfluïde demoonpop, een identiteit met diepgaande fysieke en psychologische betekenissen.

Haar lichaam is voor haar een canvas dat zowel dient om zichzelf te beschermen als haar innerlijke wereld te communiceren.

“Als ik de deur uitga, heb ik altijd make-up op,” benadrukt Vlad. “Mijn inspiratie komt voort uit clowns, het opmaken van overledenen en historische mode.”

De combinatie van deze diverse invloeden resulteert in een esthetiek die zowel ongebruikelijk als fascinerend is en een frisse kijk biedt op het concept van schoonheid.

Een opvallend aspect van Vlad’s persoonlijkheid is haar gepassioneerde toewijding aan make-up, die voor haar niet alleen een esthetische keuze is maar eerder een kunstzinnige uitingsvorm en een manier om zichzelf te beschermen.

Tussen 3 en 9 uur kan ze besteden aan het creëren van haar look, afhankelijk van de complexiteit ervan. Haar toewijding aan haar kunst en haar behoefte om zich diepgaand en betekenisvol uit te drukken, wordt benadrukt door dit zorgvuldige en tijdrovende proces.

“Soms duurt mijn make-up wel 6 uur, en de langste sessie duurde zelfs 9 uur,” vertelt Vlad. Dit intensieve proces is niet alleen een manier om haar uiterlijk te transformeren, maar ook een vorm van therapie.

Door dit proces kan ze persoonlijke trauma’s verwerken en haar innerlijke wereld verkennen. De weg van Vlad naar zelfontdekking kende echter de nodige hindernissen.

Opgegroeid als zwarte transgender en queer persoon, voelde ze zich al op jonge leeftijd vaak gezien als een bedreiging door de wereld om haar heen.

Ondanks dat haar omgeving op school haar vaak als vreemd of gevaarlijk zag, werd ze geaccepteerd. Ze omschrijft haar stijl als: “Een eeuwenoude vampier in een poppenlichaam.”

“Een cupcake gevuld met scheermessen.” Deze symboliek laat haar dualiteit zien: aantrekkingskracht en gevaar, schoonheid en angst.

Terwijl Vlad werd geconfronteerd met afwijzing op school, vond ze comfort in mode en kunst. Ze begon haar lichaam te gebruiken als een manier om haar emoties te uiten en zichzelf te beschermen.

Tijdens haar schooltijd ontwikkelde Vlad agorafobie, waardoor het verlaten van haar huis moeilijk was. Creatief bezig zijn met haar lichaam bracht haar een manier om met deze uitdagingen om te gaan.

Vlad leidt geen routineus leven; voor haar is het een doorlopende kunstshow. Met haar performances, waarin ze vaak poppen en bewerkte teddyberen gebruikt, brengt ze haar creatieve visie tot leven en helpt ze haar trauma’s te verwerken.

De partner van Vlad speelt ook een belangrijke rol in haar leven en kunst. Als polyamoreuze mensen delen ze een liefde voor alternatieve stijlen, wat resulteert in een unieke en visueel aantrekkelijke esthetiek die hun gedeelde smaak weerspiegelt.

Vlad’s artistieke reis is nog lang niet ten einde; ze heeft al plannen om haar lichaam verder te transformeren met tattoos en lichaamsmodificaties.

“Ik wil een tattoo van een teddybeer die zijn ingewanden naar buiten trekt op mijn dij, en ik overweeg ook om mijn tong te splitsen,” onthult ze.


Haar voortdurende zoektocht naar zelfexpressie toont zich in deze verlangens en haar streven om haar lichaam verder te verkennen als kunstobject.


Ondanks de negatieve reacties en aanvallen die Vlad soms op straat meemaakt, vindt ze innerlijke kracht en zelfvertrouwen in haar kunst en uiterlijk.


De interactie met kinderen, die haar soms als een mythische figuur zien – een karakter dat zowel beangstigend als fascinerend is, brengt haar vreugde. Met de woorden: “Ik mag dan eng lijken op het podium, maar ik ben eigenlijk vriendelijk en onschadelijk,” vat ze haar gemoedstoestand samen.

In een tijd waarin genderidentiteit en zelfexpressie steeds meer ruimte krijgen, springt Vlad eruit met haar unieke benadering van identiteit…

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven