Korteafstandsvluchten: Vluchten onder de 500 kilometer moeten verboden worden!

ch 1jpg

“Er is momenteel oplaaiende discussie over korteafstandsvluchten. Velen betogen dat vliegen voor korte afstanden niet langer acceptabel is,” wordt beweerd.


“Desondanks blijven dergelijke vluchten beschikbaar, zoals de nieuwe Rotterdam-Luxemburg route. Vanaf eind oktober kunnen passagiers vijf keer per week deze korte afstand per vliegtuig overbruggen,” zo meldt men.


“Met minder dan 300 kilometer afstand en een vluchtduur van slechts 65 minuten, geeft deze situatie stof tot nadenken. In vergelijking: een autorit duurt ongeveer 4,5 uur en een treinreis kost meer dan 5,5 uur,” wijst men erop.


“Luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft benadrukt dat vluchten onder de 500 kilometer eigenlijk niet langer verantwoord zijn,” aldus zijn standpunt.


“Hij stelt dat voor dergelijke afstanden de bus, auto of trein een beter alternatief vormen. De vraag blijft: moeten korte vluchten onder de 500 kilometer verbannen worden?” wordt overwogen.

Als er goede, betrouwbare en snelle internationale treinverbindingen beschikbaar zijn, zou dat een betere optie kunnen zijn dan korte-afstandsvluchten.

De uitstoot van CO2 door vliegtuigen draagt aanzienlijk bij aan klimaatverandering, dus het verminderen van korte-afstandsvluchten kan helpen om de uitstoot te verminderen.

Er zijn steeds meer snelle treinverbindingen die een milieuvriendelijk alternatief voor vliegen kunnen bieden, aangezien treinreizen comfortabeler en milieuvriendelijker zijn.

Veel mensen kiezen echter nog steeds voor vliegen bij korte afstanden vanwege snelheid en gemak.

Een vlucht van 65 minuten lijkt aantrekkelijker dan een autorit van 4,5 uur of een treinreis van meer dan 5,5 uur. Maar is het extra belasten van het milieu de snelheid en het gemak waard?


Het beperken van korteafstandsvluchten moet serieus overwogen worden, aangezien het bevorderen van alternatieve vervoersmiddelen hierbij kan helpen.


Snelle en betrouwbare treinverbindingen kunnen een goed alternatief zijn voor vluchten. Het verbeteren van bus- en autoverkeer kan eveneens bijdragen aan het verminderen van de behoefte aan korteafstandsvluchten.


De laatste tijd is er veel discussie over korteafstandsvluchten. Velen vinden dat vliegen voor korte afstanden tegenwoordig niet meer acceptabel…

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven