Met als doel meer plantaardige producten te promoten, kondigen diverse Nederlandse supermarktketens een ingrijpende aanpassing van hun assortiment aan. Onder hen vallen onder andere Picnic en Spar.
Deze beslissing maakt deel uit van een bredere beweging waarbij vanaf volgend jaar minstens de helft van alle eiwitten in de winkels van plantaardige oorsprong zal zijn. Tegen 2030 is het streefdoel om dit percentage te verhogen naar minstens 60 procent.
Een jaar geleden gelanceerde campagne van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier heeft geleid tot deze verandering.
Wakker Dier heeft als doel om supermarkten aan te moedigen meer plantaardige eiwitten aan te bieden als onderdeel van een breder streven naar duurzamere voedselkeuzes.
Grote spelers zoals Albert Heijn en Jumbo sluiten zich ook aan bij deze beweging, die gezamenlijk meer dan 90 procent van de Nederlandse markt bedienen.
1. Er zal een grotere focus zijn op plantaardige producten door deze twee ketens.
2. Dit initiatief komt voort uit een campagne van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier.
3. Deze twee grote ketens sluiten zich ook aan bij het verminderen van vlees in de schappen!
4. Er zijn meerdere ketens die hun assortiment drastisch aanpassen!
5. Verwacht minder vlees en meer plantaardige producten in de schappen.