Deze grote supermarktketens gaan assortiment ingrijpend aanpassen: Minder Vlees in schappen!

vlees 1jpg

Met als doel meer plantaardige producten te promoten, kondigen diverse Nederlandse supermarktketens een ingrijpende aanpassing van hun assortiment aan. Onder hen vallen onder andere Picnic en Spar.

Deze beslissing maakt deel uit van een bredere beweging waarbij vanaf volgend jaar minstens de helft van alle eiwitten in de winkels van plantaardige oorsprong zal zijn. Tegen 2030 is het streefdoel om dit percentage te verhogen naar minstens 60 procent.

Een jaar geleden gelanceerde campagne van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier heeft geleid tot deze verandering.

Wakker Dier heeft als doel om supermarkten aan te moedigen meer plantaardige eiwitten aan te bieden als onderdeel van een breder streven naar duurzamere voedselkeuzes.

Grote spelers zoals Albert Heijn en Jumbo sluiten zich ook aan bij deze beweging, die gezamenlijk meer dan 90 procent van de Nederlandse markt bedienen.


Er is op dit moment slechts één grote supermarktketen, Vomar, die nog niet deelneemt aan deze campagne, alhoewel dat nog kan veranderen.


Voordat zij besluiten om zich aan te sluiten bij de campagne, analyseert Wakker Dier hun huidige positie en de verkoopcijfers van plantaardige producten.


De groeiende vraag van consumenten naar gezondere en duurzamere voedselopties wordt weerspiegeld in deze verschuiving binnen de supermarktbranche.


Het streven naar een hoger percentage plantaardige eiwitten in de schappen is niet alleen een reactie op deze vraag, maar tevens een stap in de richting van het verminderen van de ecologische impact van voedselproductie.


1. Er zal een grotere focus zijn op plantaardige producten door deze twee ketens.
2. Dit initiatief komt voort uit een campagne van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier.
3. Deze twee grote ketens sluiten zich ook aan bij het verminderen van vlees in de schappen!
4. Er zijn meerdere ketens die hun assortiment drastisch aanpassen!
5. Verwacht minder vlees en meer plantaardige producten in de schappen.

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven