Ervaarde Joost Klein, ondanks het niet kunnen optreden tijdens de finale van het Eurovisiesongfestival afgelopen zaterdag, desalniettemin een aanzienlijke stijging in populariteit.
Zijn liedje “Europapa” is op dit moment het meest gestreamde nummer op Spotify in diverse landen, wat resulteert in meer dan 27 miljoen weergaven van zijn videoclip op YouTube.
Zijn aantal volgers op Instagram is bovendien spectaculair gestegen; hij heeft nu 1,5 miljoen volgers.
Marketingexpert Berend Klumper van ‘Not Selling Liquid’ vertelde aan Editie NL dat, ondanks de ongelukkige omstandigheden, de situatie voor Klein qua naamsbekendheid gunstig heeft uitgepakt.
“Joost heeft er ontzettend veel volgers bij gekregen, zijn volgeraantal is meer dan verdubbeld en zijn naam wordt continu genoemd.”
”Zelfs mensen die normaal niet geïnteresseerd zijn in het songfestival raken bekend met hem en zijn muziek.”
Tot dusver heeft “Europapa” al ongeveer 52 miljoen streams verzameld op Spotify. “Voor het merk Joost Klein is dit dus de beste situatie geweest, ondanks dat dit niet de gewenste persoonlijke uitkomst is,” benadrukte Klumper.
De gevolgen van Kleins diskwalificatie strekken zich ook uit tot de STER, die te maken heeft met financiële tegenslagen vanwege lagere kijkcijfers.
Bedrijven betaalden elk 26.800 euro voor een reclamespotje tijdens de finale, gebaseerd op verwachte kijkcijfers die uiteindelijk halveerden.
De STER zal waarschijnlijk compensatie moeten bieden, volgens kijkcijferexpert Tina Nijkamp van Editie NL. Dit kan in de vorm van gratis reclamespotjes zijn of door geld terug te geven. Nijkamp schat de kosten voor de STER op ongeveer 300.000 euro.
De toekomstige juridische consequenties voor Klein in Zweden blijven onzeker, en het is afwachten wat de uitkomsten van het onderzoek zullen zijn.
“Het is natuurlijk afwachten wat de uitkomst van het onderzoek is. Stel dat de uitkomst negatief is, dan hoeft dat nog niet per se een negatieve impact op zijn merk te hebben,” aldus Klumper.
“Wie het laatst lacht…”