De gevaren van de populaire Fatbike: Dit is de manier om het minder aantrekkelijk te maken!

WhatsApp Image 2024 05 23 at 141055jpg

In toenemende mate zie je jongeren razendsnel voorbij racen op fatbikes. Deze e-bikes met dikke banden zijn trending, maar brengen ook gevaren met zich mee. Als ouder, wat kun je doen als jouw kind zo’n fatbike wil?


Een paar jaar terug waren fatbikes nog relatief onbekend, maar nu kom je ze overal tegen. Deze fietsen hebben een opmerkelijke opmars gemaakt in de fietsindustrie.


Wat ooit begon als een fiets voor avontuurlijke rijders, is nu getransformeerd tot een populair mode-accessoire. Zelfs in stedelijke gebieden kom je ze tegen, waar hun snelheid en brede banden soms problemen veroorzaken.


Het aantal verkeersslachtoffers onder fietsers is vorig jaar merkbaar gestegen, deels als gevolg van de toename van e-bikes.


Deze snelle fietsen waren in eerste instantie niet ontworpen voor gebruik in stedelijke omgevingen; ze zijn ontstaan in Alaska en de poolgebieden, waar robuuste fietsen nodig waren voor gladde ondergronden. Ook in woestijngebieden bleken ze handig.

Around 2000, e-bikes started gaining popularity, and bicycle manufacturers began developing sturdy frames and wide tires for rough terrain. By adding electric assistance, these bikes could become even more versatile.

Today, fat bikes are not only used by adventurers but also by young people in the city.

They are popular among young people due to their rugged appearance, but the popularity also brings about nuisances and traffic safety issues.

Traffic psychologist Gerard Tertoolen describes the rise of fat bikes as “not a good thing,” he tells Metro.


Volgens Tertoolen zijn “veel mensen overgestapt van de bromfiets naar de fatbike, wat vaak gevaarlijk gedrag oplevert.”


“Dat geldt voor alle elektrische fietsen, maar vooral voor fatbikes. Jongeren hoeven nauwelijks te trappen, en met een gashendel helemaal niet.”


Tertoolen maakt zich zorgen over het gedrag en de gevolgen daarvan. “Het is een modegril. Wat je ziet, is dat er heel hard gereden wordt en fietsers op een stoere manier bochten nemen. Ik krijg veel meldingen van mensen die moeite hebben om fatbikes te ontwijken,” aldus Tertoolen.


“Hele groepen jongeren hangen met hun fatbikes rond op pleinen, wat ook voor overlast zorgt.” De populariteit onder jongeren komt volgens Tertoolen door de robuuste uitstraling van de fietsen.


“Het is echt een imagoding. Er is goede marketing voor gevoerd: men wil graag gezien worden met zo’n snelle, stoere fiets.”


Ook is de helmplicht voor snorfietsen van invloed, wat resulteert in een toename van het aantal fatbikes. Een maatregel die is ingesteld, is het verbod op de verkoop van opgevoerde fatbikes.


Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat heeft eind maart een plan geïntroduceerd om opgevoerde elektrische fietsen, inclusief fatbikes, aan te pakken. Een onderdeel van dit plan is het verbod op opvoersetjes.


Volgens Tertoolen zijn deze maatregelen echter ontoereikend om de overlast en verkeersveiligheid te verbeteren. Hij bepleit strengere maatregelen, zoals een helmplicht.


“Met een helmplicht is het gelijk afgelopen. Dan wordt de fatbike minder aantrekkelijk,” vermoedt hij. “Vooral jongeren willen niet met een helm gezien worden.”


Tertoolen bepleit om de fatbike te classificeren als snorfiets, wat automatisch een helmplicht met zich mee zou brengen, vergelijkbaar met andere gemotoriseerde voertuigen.


Andere maatregelen ziet hij minder zitten, zoals een leeftijdsgrens, vanwege het lastige inschatten en de hoge kosten van handhaving door politie-inzet. De verantwoordelijkheid ligt daarom vooral bij de ouders.


Fietsenmakers en producenten hebben minder verantwoordelijkheid volgens hem, “De overheid kan regels opstellen die het minder aantrekkelijk maken, maar de ouders zijn primair verantwoordelijk.”


Dus, het begint bij de ouders en de opvoeding. Groepsdruk speelt een rol omdat veel ouders moeite hebben om de verleiding te weerstaan om hun kind een fatbike cadeau te doen.


Ter Toolen benadrukt het belang van lichaamsbeweging voor jongeren en de risico’s voor de verkeersveiligheid.


“De schooljeugd zou weer op de gewone fiets moeten gaan. Ik zou ouders aanraden om hun kind een normale fiets te geven.”


Volgens Tertoolen, ”Het huidige gebruik van fatbikes is slecht voor de gezondheid en het milieu. Je hoeft minder te trappen en e-bikes hangen het grootste deel van de dag aan de lader.”


1. Dit kan er gedaan worden om de overlast tegen te gaan!
2. Zodra dit ingezet wordt is het klaar met de fatbike!
3. Deze regels zo snel mogelijk invoeren!
4. Ik ben het hier helemaal mee eens!
5. Niets meer aan toe te voegen!

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven