Naomi, een 26-jarige vrouw, heeft uitgesproken ideeën over de rol van ouderen in het verkeer en is niet terughoudend om deze te delen.
“Laten we eerlijk zijn,” zegt ze, “ik begrijp dat je als oudere nog graag je vrijheid wilt behouden, maar het moet wel veilig blijven.”
”Er zijn te veel incidenten waarbij ouderen boven de 65 betrokken zijn in gevaarlijke situaties. Op een gegeven moment is het gewoon genoeg.”
Voor Naomi draait het allemaal om veiligheid. Ze legt uit: “Ik heb meerdere keren bijna-ongelukken meegemaakt door mensen die duidelijk moeite hadden met inschatten of gewoon veel te langzaam reden.”
”Het voelt niet veilig, en ik vraag me steeds vaker af waarom we dit toelaten. Waarom heeft iemand van 70 of 80 nog een rijbewijs nodig?”
Naomi geeft aan dat ze vaak merkt dat familie en vrienden een mildere kijk hebben. “Iedereen kent wel iemand in de buurt of familie die eigenlijk niet meer goed kan rijden, maar het toch blijft doen.”
”Vaak hoor je dan: ‘Ach, laat opa of oma toch gewoon.’ Maar wat als er iets misgaat? Ze kunnen een ongeluk veroorzaken. En dan?”
Hoewel het onderwerp gevoelig ligt, wijst Naomi op het feit dat leeftijd nu eenmaal invloed heeft op het lichaam.
“Ik ben echt niet tegen ouderen, maar het gaat om realisme. Op een gegeven moment neemt je reactiesnelheid, je zicht, en zelfs je gehoor af. Dat is geen schande, het hoort bij het ouder worden.”
Dit onderwerp bespreekt Naomi regelmatig met vrienden en familie, maar merkt dat het vaak gevoelig ligt.
“Mensen zien het snel als discriminatie of een vooroordeel. Ik wil gewoon veilig de weg op kunnen zonder me zorgen te hoeven maken,” vertelt ze.
Naomi pleit voor een vaste leeftijdsgrens voor het rijbewijs, of op z’n minst een betere controle vanaf een bepaalde leeftijd. “Er is wel een medische keuring vanaf 75, maar vaak hoor ik dat die niet heel grondig is.”
”Mensen krijgen toch gewoon hun rijbewijs verlengd, ook als ze misschien eigenlijk niet meer veilig kunnen rijden.”
In haar ogen zou een jaarlijkse controle op rijvaardigheid vanaf een leeftijd als 65 of 70 effectiever zijn. “Ik denk dat dit veel ongelukken kan voorkomen,” zegt ze.
“Het moet dan niet alleen een standaardtest zijn, maar een beoordeling van de daadwerkelijke rijvaardigheid en reacties.”
Naomi is zich bewust van de weerstand die het idee kan oproepen. “Het lijkt soms alsof ik iets extreems voorstel, maar het gaat mij om veiligheid.”
”Er worden zoveel maatregelen genomen voor verkeersveiligheid – van flitspalen tot strengere regels voor jonge bestuurders. Waarom niet voor ouderen?”
Sommige van haar vrienden begrijpen haar standpunt, maar velen voelen zich ongemakkelijk over het onderwerp.
“Mensen willen ouderen vaak niet voor het hoofd stoten, wat begrijpelijk is. Maar we moeten het bespreekbaar maken.”
”Als je echt niet meer veilig kunt rijden, is het belangrijk dat je dat zelf inziet, voor je eigen veiligheid en die van anderen.”
Naomi hoopt dat haar boodschap helpt om een constructief gesprek op gang te brengen. “Ik zeg dit niet om iemand aan te vallen of te kwetsen.”
”Het is voor mij heel logisch om na te denken over wie er écht veilig de weg op kan. Het gaat uiteindelijk om ieders veiligheid.”
1. Naomi pleit voor een vaste leeftijdsgrens voor het rijbewijs.
2. Naomi begrijpt niet waarom ouderen op hoge leeftijd mogen autorijden.
3. Ze vindt ouderen een gevaar op de weg!
4. Naomi vindt het door de senioren niet meer veilig in het verkeer.
5. Ze vindt het niet meer veilig met de vele ouderen achter het stuur.