De kwestie van korteafstandsvluchten heeft de laatste tijd veel discussie opgeworpen, waarbij velen de gedachte verwerpen dat het nog acceptabel is om voor korte afstanden te vliegen.
Niettemin blijven dergelijke vluchten bestaan, zoals bijvoorbeeld de nieuwe vluchtroute van Rotterdam naar Luxemburg. Reizigers zullen vanaf eind oktober vijf keer per week kunnen vliegen tussen Rotterdam en Luxemburg.
De afstand tussen deze steden is minder dan 300 kilometer, en de vlucht duurt slechts 65 minuten. In vergelijking: een autorit kost ongeveer 4,5 uur en een treinreis meer dan 5,5 uur.
De luchtvaartexpert Joris Melkert van de TU Delft benadrukt dat vluchten onder de 500 kilometer eigenlijk niet meer verantwoord zijn.
Naar zijn mening zouden voor dergelijke afstanden de bus, auto of trein de voorkeur moeten krijgen. Dit roept de vraag op of er een verbod moet komen op korte vluchten van minder dan 500 kilometer.
1. Velen vinden de korte vluchten niet meer acceptabel…
2. Voor korte afstanden moet men de bus, auto of trein gebruiken.
3. Het verminderen kan de uitstoot van CO2 verlagen….
4. Gaat er in de toekomst een verbod komen voor deze korte vluchten?
5. Experts vinden deze vluchten niet meer verantwoordelijk…