Een bedrijf genaamd Rumag, dat bekendheid verwierf door producten zoals T-shirts, mokken en ballonnen met humoristische teksten, is failliet verklaard.
Hoewel het bedrijf de prestaties van het afgelopen jaar niet heeft vrijgegeven, waren de cijfers van 2022 zorgwekkend met aanzienlijke verliezen.
Rumag verkocht producten zoals mokken met de tekst ‘Niet.mijn.probleem’, deurmatten met ‘Rot.op’, en ovenwanten met ‘Aangebrande.tengels’.
Deze producten waren herkenbaar door de punt tussen de woorden. Het bedrijf startte in 2016 en was actief in het ontwerpen, produceren en verkopen van diverse kledingaccessoires, zowel online als offline.
Ondanks een breed assortiment, inclusief T-shirts, hoodies, sweaters en huispakken in oranje voor het aankomende EK voetbal, bleef Rumag financieel achter.
Gisteren werd Rumag door de rechtbank in Amsterdam failliet verklaard. De laatst bekende cijfers wijzen op financiële moeilijkheden.
De Kamer van Koophandel rapporteerde een verlies van bijna 1,3 miljoen euro aan het einde van december 2022.
Het eigen vermogen van Rumag was al negatief aan het einde van 2021 en verslechterde verder tot min 1,7 miljoen euro aan het einde van 2022, wat aangeeft dat het bedrijf technisch failliet was.
David van Oosten Slingelandt, de financieel directeur van het ook failliet verklaarde moederbedrijf Just Another Media, heeft geen commentaar gegeven.
Curator Charlotte de Haan, die samen met Sylvain Saris het faillissement van Rumag afhandelt, kon weinig details verstrekken.
Zij benadrukte dat zij nog in de inventarisatiefase zitten en een mogelijke doorstart onderzoeken. Verschillende partijen hebben interesse getoond, maar specifieke aantallen zijn nog niet bekend.
De oorzaak van het faillissement wordt nog onderzocht en het is onduidelijk of 2023 beter gepresteerd heeft dan 2022.