Op deze school krijgen leerlingen verplicht Arabische les: ‘Willen hun horizon verbreden’

mo 1jpg

Arabisch is aan het curriculum toegevoegd voor het zesde jaar van de richting moderne talen op het Heilige-Drievuldigheidscollege in Leuven in een vernieuwende stap.

Dit nieuws werd onlangs bekendgemaakt via Mediahuis-kranten en sluit aan bij bredere hervormingen in het secundair onderwijs, waarbij scholen meer vrijheid krijgen om hun lesuren in te vullen.

Arabisch is opgenomen in het curriculum als onderdeel van deze modernisering, gekozen door het college om het lesaanbod voor moderne talen op een andere manier te benaderen.

In de nieuwe structuur, waar voorheen vaste vakken zoals Latijn, economie of wiskunde waren, is er nu ruimte voor andere, minder traditionele vakken.

Deze verandering biedt scholen de mogelijkheid om een gevarieerd programma aan te bieden dat leerlingen uitdaagt en voorbereidt op een wereld die constant verandert.

Volgens Frank Baeyens, directeur van het Heilige-Drievuldigheidscollege,

Het doel is niet om de leerlingen vloeiend Arabisch te leren spreken, maar om hen kennis te laten maken met een compleet andere taal.

“Het gaat om het aanbieden van een taal die qua structuur, schrift en tekens compleet anders is, en die daarmee ook filosofisch en cultureel uitdagend is,” legt Baeyens uit. “We willen hun horizon verbreden.”

Naast een intellectuele uitdaging is de introductie van Arabisch ook maatschappelijk relevant, benadrukt Baeyens.

Het leren van een taal als Arabisch kan in een steeds diversere samenleving helpen culturele grenzen te overstijgen en bruggen te slaan tussen gemeenschappen.

De toevoeging van Arabisch kan ook waardevol zijn voor leerlingen die de taal thuis spreken, omdat het onderwijs hen de kans biedt om de taal op academisch niveau verder te ontwikkelen en te gebruiken.

Baeyens hoopt ook dat de school een Arabisch sprekende leraar kan aanstellen. “Het zou fantastisch zijn als we een leraar met een Arabische achtergrond kunnen aanstellen,” zegt hij.

“Dit zou niet alleen waardevol zijn voor het taalonderwijs, maar tevens dienen als inspiratie voor andere studenten.”

”Op deze manier kunnen zij zich spiegelen aan iemand die een bepaalde maatschappelijke positie heeft bereikt en zichzelf heeft ontwikkeld door middel van voortgezet onderwijs.”

”Minderheidleraren zijn momenteel in de minderheid, en dit is iets wat we echt willen inzetten op verandering.”

Er zijn weinig scholen in Vlaanderen die Arabisch aanbieden, waarvan het Heilige-Drievuldigheidscollege er een is. De onderwijskoepels zijn niet bekend met andere scholen die deze taal aanbieden.

Hoewel dit uniek lijkt, zijn er eerder katholieke scholen in Vlaanderen geweest die onconventionele talen aanboden, zoals Koreaans of Zweeds.

In lijn met een bredere trend in het onderwijs, krijgen scholen meer ruimte om hun lessen op maat aan te passen aan de behoeften van hun leerlingen.

Arabisch, gesproken door miljoenen mensen over de hele wereld, biedt leerlingen niet alleen taalvaardigheden, maar ook inzicht in een rijke cultuur en geschiedenis die vaak buiten het westerse perspectief ligt.

Het Heilige-Drievuldigheidscollege biedt hiermee een unieke leerervaring voor leerlingen door Arabisch aan te bieden.

Leerlingen ontwikkelen hierdoor niet alleen nieuwe taalkennis, maar ook een dieper begrip van verschillende denkwijzen en communicatiestijlen.

Deze ervaring kan hen helpen bij hun persoonlijke groei en in hun toekomst, waarin begrip van verschillende culturen steeds belangrijker wordt.

Scholen zoals het Heilige-Drievuldigheidscollege kunnen door de hervormingen in het secundair onderwijs innovatief zijn.

Het Heilige-Drievuldigheidscollege bereidt haar leerlingen voor op een wereld waarin culturele en taalvaardigheden steeds crucialer worden door het toevoegen van Arabisch aan het curriculum. Dit heeft niet alleen een intellectuele impact, maar ook een culturele.

1. De school wil leerlingen een unieke ervaring aanbieden….
2. Les in Arabische taal is toegevoegd aan het lessenpakket!
3. Volgens de school zou dit een meerwaarde zijn voor het taalonderwijs.
4. Dit zou een voorbeeld kunnen zijn voor andere leerlingen.
5. De school wil een taal aanbieden die cultureel uitdagend is.

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven