Arabisch is aan het curriculum toegevoegd voor het zesde jaar van de richting moderne talen op het Heilige-Drievuldigheidscollege in Leuven in een vernieuwende stap.
Dit nieuws werd onlangs bekendgemaakt via Mediahuis-kranten en sluit aan bij bredere hervormingen in het secundair onderwijs, waarbij scholen meer vrijheid krijgen om hun lesuren in te vullen.
Arabisch is opgenomen in het curriculum als onderdeel van deze modernisering, gekozen door het college om het lesaanbod voor moderne talen op een andere manier te benaderen.
In de nieuwe structuur, waar voorheen vaste vakken zoals Latijn, economie of wiskunde waren, is er nu ruimte voor andere, minder traditionele vakken.
Deze verandering biedt scholen de mogelijkheid om een gevarieerd programma aan te bieden dat leerlingen uitdaagt en voorbereidt op een wereld die constant verandert.
Volgens Frank Baeyens, directeur van het Heilige-Drievuldigheidscollege,
Het doel is niet om de leerlingen vloeiend Arabisch te leren spreken, maar om hen kennis te laten maken met een compleet andere taal.
“Het gaat om het aanbieden van een taal die qua structuur, schrift en tekens compleet anders is, en die daarmee ook filosofisch en cultureel uitdagend is,” legt Baeyens uit. “We willen hun horizon verbreden.”
Naast een intellectuele uitdaging is de introductie van Arabisch ook maatschappelijk relevant, benadrukt Baeyens.
Het leren van een taal als Arabisch kan in een steeds diversere samenleving helpen culturele grenzen te overstijgen en bruggen te slaan tussen gemeenschappen.
De toevoeging van Arabisch kan ook waardevol zijn voor leerlingen die de taal thuis spreken, omdat het onderwijs hen de kans biedt om de taal op academisch niveau verder te ontwikkelen en te gebruiken.
Baeyens hoopt ook dat de school een Arabisch sprekende leraar kan aanstellen. “Het zou fantastisch zijn als we een leraar met een Arabische achtergrond kunnen aanstellen,” zegt hij.
1. De school wil leerlingen een unieke ervaring aanbieden….
2. Les in Arabische taal is toegevoegd aan het lessenpakket!
3. Volgens de school zou dit een meerwaarde zijn voor het taalonderwijs.
4. Dit zou een voorbeeld kunnen zijn voor andere leerlingen.
5. De school wil een taal aanbieden die cultureel uitdagend is.