De populariteit van fatbikes blijft toenemen, vooral onder jongeren. Maar met die groei stijgt ook de kritiek.

Deze brede elektrische fietsen – vaak gezien als stoerder alternatief voor de e-bike – roepen bij veel mensen irritatie op. Vooral omdat ze regelmatig harder gaan dan is toegestaan.
Fatbikes zijn in principe ontworpen als fietsen met elektrische ondersteuning, waarbij de berijder mee moet trappen tot een maximale snelheid van 25 kilometer per uur.
In de praktijk blijkt echter dat veel van deze fietsen opgevoerd zijn. Sommige fatbikes halen snelheden van 40 tot zelfs 50 kilometer per uur, zonder dat de gebruiker hoeft te trappen.
Dat maakt ze eerder vergelijkbaar met een bromfiets, maar dan zonder helm- of rijbewijsplicht. Die snelheid, in combinatie met het feit dat vaak jonge bestuurders ermee rijden, zorgt voor toenemende zorgen.
Verzekeraars trekken hun handen er al vanaf; een fatbike verzekeren wordt steeds moeilijker. Volgens hen gaat het te vaak mis.
De verkeersveiligheid komt onder druk te staan, vooral omdat veel bestuurders nog jong zijn en weinig ervaring hebben in het verkeer.
Daar komt nog bij dat fatbikes door hun formaat voor overlast zorgen in het openbaar vervoer. In de trein zijn ze bijvoorbeeld niet toegestaan, vanwege hun grootte en het risico op belemmering van andere reizigers.
Toch zijn niet alle gebruikers daarvan op de hoogte – of ze kiezen ervoor het verbod te negeren.
Recent ging er een video rond waarin een fatbikegebruiker het niet eens was met een conducteur die hem vroeg de trein te verlaten. De man, duidelijk boos, haalde verbaal uit naar de conducteur.
Die bleef echter rustig en liet zich niet uit het veld slaan. Het voorval benadrukt opnieuw de spanningen die kunnen ontstaan rond deze fietsen.
De discussie over fatbikes lijkt voorlopig nog niet voorbij. Enerzijds zijn ze populair door hun uiterlijk en gemak, anderzijds roepen ze vragen op over veiligheid, regelgeving en gedrag in het verkeer. De roep om strengere handhaving en duidelijke regels wordt dan ook steeds luider.