In Leuven heeft het Heilige-Drievuldigheidscollege een vernieuwende stap gezet door Arabisch toe te voegen aan het curriculum voor het zesde jaar van de richting moderne talen.
Het nieuws, dat onlangs werd bekendgemaakt via Mediahuis-kranten, sluit aan bij de bredere hervormingen in het secundair onderwijs, waarbij scholen meer vrijheid krijgen om hun lesuren in te vullen.
Het college heeft ervoor gekozen om Arabisch op te nemen als onderdeel van deze modernisering, wat voortkomt uit de mogelijkheid om het lesaanbod voor moderne talen anders te benaderen.
Waar er voorheen vaste vakken waren, zoals Latijn, economie of wiskunde, biedt de nieuwe structuur ruimte voor andere, minder traditionele vakken.
Deze verandering biedt scholen de kans om een gevarieerd programma aan te bieden dat leerlingen uitdaagt en hen voorbereidt op een steeds veranderende wereld.
Frank Baeyens zegt hierover: “Het is belangrijk om een diversiteit aan vakken aan te bieden die leerlingen in staat stellen hun horizon te verbreden.”
Volgens de directeur van het Heilige-Drievuldigheidscollege is het doel niet om de leerlingen vloeiend Arabisch te leren spreken, maar om hen kennis te laten maken met een compleet andere taal.
“Het gaat om het aanbieden van een taal die qua structuur, schrift en tekens compleet anders is, en die daarmee ook filosofisch en cultureel uitdagend is,” legt Baeyens uit. “We willen hun horizon verbreden.”
Volgens Baeyens is de introductie van Arabisch niet alleen een intellectuele uitdaging, maar ook maatschappelijk relevant.
Volgens Baeyens kan het leren van een taal als Arabisch in een steeds diversere samenleving helpen om culturele grenzen te overstijgen en bruggen te slaan tussen verschillende gemeenschappen.
Daarnaast kan het leren van Arabisch waardevol zijn voor leerlingen die thuis Arabisch spreken, aangezien het onderwijs hen de kans biedt om de taal op academisch niveau verder te ontwikkelen en toe te passen.
Baeyens hoopt ook dat de school een Arabisch sprekende leraar kan aanstellen. “Het zou fantastisch zijn als we een leraar met een Arabische achtergrond kunnen aanstellen,” zegt hij.
“Voor het taalonderwijs is dit van toegevoegde waarde en kan het dienen als voorbeeld voor andere leerlingen.”
“Dit stelt hen in staat om zich te identificeren met iemand die een bepaalde maatschappelijke positie heeft bereikt en streven naar verdere studie.”
“Op dit moment zijn er helaas te weinig leraren met een migratieachtergrond en dat is iets wat we echt willen veranderen.”
Volgens informatie is het Heilige-Drievuldigheidscollege een van de weinige scholen in Vlaanderen die Arabisch aanbieden. De onderwijskoepels hebben geen weet van andere scholen die dezelfde stap hebben gezet.
Hoewel dit opmerkelijk is, is het niet de eerste keer dat katholieke scholen in Vlaanderen onconventionele keuzes maken; in het verleden boden sommige scholen bijvoorbeeld lessen Koreaans of Zweeds aan.
1. De school wil leerlingen een unieke ervaring aanbieden….
2. Les in Arabische taal is toegevoegd aan het lessenpakket!
3. Volgens de school zou dit een meerwaarde zijn voor het taalonderwijs.
4. Dit zou een voorbeeld kunnen zijn voor andere leerlingen.
5. De school wil een taal aanbieden die cultureel uitdagend is.