In Engeland heeft een restaurant in Ventnor onlangs een opmerkelijke beslissing genomen: veganisten zullen vanaf nu niet meer bediend worden.
Deze keuze kwam tot stand na veel kritiek die het restaurant ontving omdat hun nieuwe avondmenu geen veganistische opties bevatte.
De eigenaren van The Kitchen at London House legden uit in een verklaring dat hun besluit vooral gebaseerd was op de houding van bepaalde veganisten, die zij omschreven als “arrogant en zelfvoldaan”.
De ophef ontstond nadat het restaurant zijn nieuwe bistro-menu deelde op sociale media. Veganisten en hun aanhangers reageerden massaal verontwaardigd op het gebrek aan veganistische gerechten.
De eigenaren besloten om hun kant van het verhaal te delen op Facebook. Ze beschreven de reacties als“intimidatie” en uitten hun teleurstelling over de negatieve feedback.
De populariteit van veganisme is de laatste jaren sterk toegenomen, vooral op het gebied van uit eten gaan. Hoewel veel restaurants hun menu’s hebben uitgebreid met vegan opties, zijn er nog steeds eetgelegenheden die ervoor kiezen dit niet te doen.
In Nederland hebben vele restaurants inmiddels veganistische gerechten toegevoegd, maar dit blijkt niet overal het geval te zijn.
The Kitchen at London House gaf aan dat ze voorheen wel vegan opties hadden, maar hiermee gestopt zijn vanwege het gedrag van een deel van hun veganistische klanten.
“We hebben besloten om geen veganisten meer te bedienen vanwege de arrogante en zelfvoldane manier waarop sommigen zich gedragen,” zo luidde hun verklaring.
Deze beslissing heeft geleid tot veel discussie.
Omdat er steeds meer restaurants zijn die inspelen op de groeiende vraag naar plantaardige gerechten.
Het is niet vanzelfsprekend dat elk restaurant veganistische opties aanbiedt, zo benadrukte het restaurant.
“In een veganistisch restaurant krijg je ook geen steak,” was een argument dat naar voren werd gebracht.
Er werd gesteld dat er een verschil is tussen het kiezen voor een levensstijl en het moeten aanpassen van je dieet vanwege medische redenen, zoals allergieën.
Ondanks kritiek vanuit de veganistische gemeenschap, waren de reacties op de verklaring van het restaurant voornamelijk positief. Veel mensen prezen de eigenaren vanwege hun openheid en moed om hun standpunt te verdedigen.
“Jullie zijn zo moedig,” en “Leven en laten leven,”waren enkele van de reacties die werden geplaatst, wat aangeeft dat er ook steun is voor de keuze van het restaurant.
De eigenaren benadrukten dat hun besluit niet bedoeld is om alle veganisten over één kam te scheren.
“We weten dat niet alle veganisten zich zo gedragen, maar onze beslissing is het gevolg van een militante minderheid die het voor de rest heeft verpest,”legden ze uit.
Deze situatie werpt een breder licht op hoe de horeca omgaat met de toenemende vraag naar veganistische opties.
1. Na een storm van kritiek die het restaurant ontving, kwam deze beslissing.
2. Deze groep mensen wordt nu geweigerd vanwege hun houding.
3. Het restaurant bestempelt deze groep als arrogant en zelfvoldaan.
4. Reserveringen van deze mensen zijn niet meer welkom!
5. Alles draait om de houding van deze groep mensen.