In zowel Den Haag als Amsterdam weigeren supermarkten nu om contant statiegeld uit te betalen, wat tot verontwaardiging bij klanten leidt.
De Jumbo in Loosduinen, Den Haag, staat klanten niet toe om hun statiegeldbonnetjes contant in te wisselen voor geld en te gebruiken voor boodschappen.
Volgens een woordvoerder van Statiegeld Nederland is dit beleid in overtreding met de regels, zoals bevestigd aan Omroep West.
De Jumbo heeft een briefje op de flessenautomaat geplaatst waarop staat dat statiegeld niet contant wordt uitbetaald, maar wel kan worden verrekend met aankopen in de winkel.
De bedrijfsleider van de winkel verdedigt deze beslissing door te wijzen op een gebrek aan wisselgeld, aangezien contant geld slechts één keer per week wordt geleverd.
Hij verzekert dat dit ‘probleem’ ‘morgen’ zal zijn opgelost en beschouwt deze maatregel als een ’tijdelijke oplossing’.
De bewering dat het beleid slechts tijdelijk is, wordt in twijfel getrokken door recensies op Google die aangeven dat dit beleid al maanden van kracht is.
Bij een Albert Heijn-filiaal in Amsterdam is een vergelijkbaar probleem aan de hand. Vanaf 19 augustus zullen klanten hier geen contant geld meer ontvangen voor hun statiegeldbonnen.
Klanten kunnen in plaats daarvan kiezen om het bedrag op hun rekening te laten storten of te verrekenen met hun boodschappen.
Deze keuzes vormen echter een probleem voor mensen zonder bankrekening, zoals daklozen, wat heeft geleid tot boze reacties onder buurtbewoners.
Consumenten reageren fel op de controverse rond het niet-contant uitbetalen van statiegeld in deze supermarkten, waarbij ze de maatregel als onrechtvaardig en in strijd met de regels beschouwen.
1. Deze opties zijn echter problematisch voor mensen zonder bankrekening.
2. Het bedrag kan de klant laten verrekenen met de boodschappen.
3. Verreken met de boodschappen of laten storten op de rekening…
4. Klanten zullen hier geen contant geld meer ontvangen voor hun statiegeldbonnen!
5. Het beleid is in strijd met de regels!