Korteafstandsvluchten: Verbod noodzakelijk op vluchten onder de 500 kilometer!

klmjpg

De kwestie van korteafstandsvluchten heeft de laatste tijd veel discussie opgeworpen, waarbij velen de gedachte verwerpen dat het nog acceptabel is om voor korte afstanden te vliegen.

Niettemin blijven dergelijke vluchten bestaan, zoals bijvoorbeeld de nieuwe vluchtroute van Rotterdam naar Luxemburg. Reizigers zullen vanaf eind oktober vijf keer per week kunnen vliegen tussen Rotterdam en Luxemburg.

De afstand tussen deze steden is minder dan 300 kilometer, en de vlucht duurt slechts 65 minuten. In vergelijking: een autorit kost ongeveer 4,5 uur en een treinreis meer dan 5,5 uur.

De luchtvaartexpert Joris Melkert van de TU Delft benadrukt dat vluchten onder de 500 kilometer eigenlijk niet meer verantwoord zijn.

Naar zijn mening zouden voor dergelijke afstanden de bus, auto of trein de voorkeur moeten krijgen. Dit roept de vraag op of er een verbod moet komen op korte vluchten van minder dan 500 kilometer.

Als er goede, betrouwbare en snelle internationale treinverbindingen beschikbaar zijn, kunnen korteafstandsvluchten beperkt worden. Evenals kunnen de impact van deze vluchten op het milieu verminderd worden.

Vliegtuigen dragen aanzienlijk bij aan klimaatverandering door de uitstoot van CO2. Door het verminderen van korteafstandsvluchten kan de uitstoot worden teruggedrongen.

Met de opkomst van snelle treinverbindingen, kunnen treinreizen een comfortabeler en milieuvriendelijker alternatief bieden ten opzichte van vliegreizen.

Men kiest nog vaak voor vliegreizen voor korte afstanden vanwege de snelheid en het gemak.

Een vlucht van 65 minuten lijkt aantrekkelijker dan een autorit van 4,5 uur of een treinreis van meer dan 5,5 uur. Echter, is het gemak van vliegreizen de extra belasting voor het milieu waard?


We overwegen serieus korteafstandsvluchten te beperken om alternatieve vervoersmiddelen te bevorderen.


Snelle en betrouwbare treinverbindingen kunnen een goed alternatief zijn voor vluchten, terwijl verbeteringen in bus- en autoverkeer kunnen helpen bij het verminderen van de behoefte aan korteafstandsvluchten.


1. Velen vinden de korte vluchten niet meer acceptabel…
2. Voor korte afstanden moet men de bus, auto of trein gebruiken.
3. Het verminderen kan de uitstoot van CO2 verlagen….
4. Gaat er in de toekomst een verbod komen voor deze korte vluchten?
5. Experts vinden deze vluchten niet meer verantwoordelijk…

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven