Er wordt aangekondigd door verschillende Nederlandse supermarktketens dat zij hun assortiment drastisch zullen aanpassen ten gunste van meer plantaardige producten. Dit geldt onder andere voor Picnic en Spar.
Vanaf volgend jaar zal minstens de helft van alle eiwitten in hun winkels van plantaardige oorsprong zijn. Tegen 2030 is het streven om dit percentage te verhogen naar minstens 60 procent.
Deze verandering is het resultaat van een campagne van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier, die ongeveer een jaar geleden is gestart.
Wakker Dier heeft als doel om supermarkten aan te moedigen meer plantaardige eiwitten aan te bieden als onderdeel van een breder streven naar duurzamere voedselkeuzes.
Dit initiatief wordt ondersteund door grote spelers zoals Albert Heijn en Jumbo, die samen meer dan 90 procent van de Nederlandse markt bedienen.
Om een bredere markt te bereiken, streven supermarktketens ernaar om meer plantaardige producten in hun assortiment op te nemen.
Op dit moment is Vomar de enige grote supermarktketen die nog niet deelneemt aan deze campagne, dat kan wellicht nog veranderen.
Wakker Dier is nog bezig met het analyseren van hun huidige positie en de verkoopcijfers van plantaardige producten voordat zij een definitieve beslissing nemen over aansluiting bij de campagne, volgens hen.
De groeiende vraag van consumenten naar gezondere en duurzamere voedselopties wordt weerspiegeld in deze verschuiving binnen de supermarktbranche.
Het verhogen van het percentage plantaardige eiwitten in de schappen is niet alleen een reactie op deze vraag, maar ook een stap in de richting van het verminderen van de ecologische impact van voedselproductie.