Plan is om weer 130 km per uur te gaan rijden: Komen we dan ook sneller aan op bestemming?

WhatsApp Image 2024 05 22 at 142035jpg

Er wordt voorgesteld om de maximumsnelheid op snelwegen te verhogen naar 130 kilometer per uur, waar mogelijk.

De partijen PVV, VVD, NSC en BBB hebben dit opgenomen in hun coalitieakkoord, maar de invoering is nog onduidelijk vanwege bezwaren over stikstofuitstoot.

Metro heeft verkeersexpert Ruben Loendersloot gevraagd naar zijn mening over deze verandering. Loendersloot is positief over de verhoging van de maximumsnelheid.

“Ik ben er zelf ook voorstander van om lekker door te rijden.” Desalniettemin nuanceert hij de effecten: “Als je een redelijk lege snelweg hebt en een lange afstand moet afleggen, scheelt het iets, maar niet veel.”

“Het zorgt er dus echt niet voor dat je veel eerder op je werk bent.” Volgens cijfers van Metro uit 2023 duurde de gemiddelde reistijd tussen huis en werk 32 minuten.


“Rijden over grote afstanden om tijd te besparen is nuttig. Als je ’s nachts van Groningen naar Middelburg rijdt, kan het je een kwartier schelen.”


”Maar als je al 130 mag, maakt dat niet veel uit. Bij een rit van Deventer naar Amersfoort midden in de nacht, win je misschien maar 1 of 2 minuten, dus minimaal effect.”


Loendersloot wijst op de invloed van sneller rijden op het gemoed van bestuurders. “Het gevoel van vlot rijden is aangenaam.”


”Er zijn echter weinig wegen in Nederland waar dit daadwerkelijk mogelijk is, zelfs buiten de spits.” Hij benadrukt dat het aanpassen van snelheidslimieten vooral is om “het gevoel te beïnvloeden en het is natuurlijk een politieke zet.”


Nederland heeft te maken met druk verkeer en veel files. “Als we in een land als Zweden zouden wonen, zou deze discussie veel relevanter zijn. Omdat het daar erg rustig is, worden files’en

“Je krijgt veel vaker de kans om lekker door te rijden.”


Loendersloot legt uit dat de optimale snelheid op snelwegen rond de 90 kilometer per uur ligt, omdat dit zorgt voor een betere doorstroming.


Hij benadrukt ook de verwarring die verschillende snelheidslimieten kunnen veroorzaken: “Mensen rijden nu standaard 100, terwijl ze op een later tijdstip 120 mogen rijden. Dat houdt de boel op. En dat ga je ook krijgen wanneer het overdag weer 130 kilometer per uur wordt.”


Veilig Verkeer Nederland uit ook hun zorgen over het plan en waarschuwt voor mogelijke negatieve impact op de verkeersveiligheid.


“Een hogere rijsnelheid leidt bij een botsing tot een grotere impact. De kans op ernstig letsel neemt daardoor toe.”


“Bovendien is de remweg langer en hebben mensen minder tijd om snel te reageren bij 130 kilometer per uur, waardoor de kans op een ongeval toeneemt.”


1. De voordelen en nadelen als dit weer mag!
2. Het antwoord op de vraag die we allemaal hebben:
3. Verkeersexpert vertelt over de nadelen!
4. Dit zijn een aantal zaken waar we wel rekening mee moeten houden
5. Veilig Verkeer Nederland is sceptisch over het plan.

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven