Nieuw fenomeen in comsumentenwereld: Misleiding naar klant door beknibbelinflatie!

Nieuw fenomeen in comsumentenwereld: Misleiding naar klant door beknibbelinflatie!

Er is onlangs een nieuwe term opgedoken in de consumentenwereld, namelijk ‘beknibbelflatie’.

Dit concept volgt op eerdere trends, zoals ‘graaiflatie’ en ‘krimpflatie’, die allemaal wijzen op manieren waarop fabrikanten consumenten misleiden.

Door deze factoren betalen wij meer in de supermarkt dan onze buurlanden!

Graaiflatie is inmiddels een bekend fenomeen, waarbij productprijzen stiekem worden verhoogd tijdens een crisis.

“`
Consumentenbond waarschuwt klanten van deze drie supermarkten: Controleer je bon!

De Telegraaf meldt nu een derde methode voor prijsverhoging: beknibbelflatie, waarbij fabrikanten bezuinigen op kostbare ingrediënten zonder de prijs van het product te verlagen, waardoor consumenten misleid worden.

Krimpflatie houdt daarentegen in dat de hoeveelheid product in een verpakking vermindert, terwijl de prijs gelijk blijft.

“`

Door deze factoren betalen wij meer in de supermarkt dan onze buurlanden!

Uit Engels onderzoek blijkt dat deze praktijk al wijdverspreid is en de resultaten van het onderzoek zijn dan ook verbazingwekkend.

Consumentenbond waarschuwt klanten van deze drie supermarkten: Controleer je bon!

Voorbeelden hiervan zijn onder andere lasagnemaaltijden met minder gehakt, guacamole met minder avocado en roomboter met een lager botergehalte.

Een opvallendeVoorbeeld: de ‘clotted cream pudding’ vervangt de kenmerkende dikke room door slagroom, zonder de productnaam te wijzigen. Dit zorgt voor verwarring bij consumenten, die denken dat ze hetzelfde product kopen.

Door deze factoren betalen wij meer in de supermarkt dan onze buurlanden!

Fabrikanten verdedigen deze aanpak door te wijzen op de hoge kosten waarmee ze te maken hebben, die zouden bijdragen aan het ‘betaalbaar’ houden van boodschappen.

Consumentenbond waarschuwt klanten van deze drie supermarkten: Controleer je bon!

Er wordt zelfs door sommige fabrikanten beweerd dat consumenten de voorkeur geven aan deze aanpassingen omdat ze de smaak of gezondheid zouden verbeteren.

Scroll naar boven